-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4740 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

هدف و حكمت آزمايشها چيست و هر آزمايش از چه عناصر اساسي تشكيل ميشود؟
اصل هدف و حكمت آزمايشهايي كه در شئون گوناگون بشري ضرورت يا مفيديت پيدا ميكنند، عبارت است از بدست آوردن اطلاع از موقعيت شخص يا اشخاصي كه مورد آزمايش قرار ميگيرند.
بدانجهت كه امكانات و وسايل وصول به واقعيّاتي كه در دسترس مردم قرار ميگيرند، همه آنان را با واقعيّات و قوانين مربوط نميسازند، چنانكه كميت و كيفيت ارتباط انسانها با واقعيات با در دست داشتن امكانات و وسايل يكنواخت نميباشد روشن ميشود كه پديده آزمايش در شئون مختلف حيات به عنوان يك امر ضروري يا مفيد نقش مهمي را بعهده دارد. هر آزمايشي مركب از چهار عنصر اساسي است:
عنصر يكم ـ آزمايش كننده است كه عبارت است از شخص يا مقامي والاتر از شخص مورد آزمايش كه ميخواهد اطلاع كامل از موقعيت مورد آزمايش در برابر واقعيت و يا قانون بدست آورد. سه شرط اساسي براي آزمايش كننده لازم است:
يك ـ اطلاع كامل از همان واقعيتي كه مورد سنجش با موقعيت شخص آزمايش شونده است.
دوـ بي‎غرضي كامل كه شخص آزمايش شده را در گرداب بازيگريهاي خويش و انعطافهاي واقعيت كه موضوع آزمايش است كلافه نكند.
سه ـ مراعات دقيق شخصي كه آزمايش ميشود، و تشخيص حالات مثبت و منفي او در برابر واقعيت.
عنصر دوم ـ شخصي كه مورد آزمايش قرار ميگيرد. دو شرط اساسي براي اين عنصر بايستي منظور شود:
يك ـ آماده بودن امكانات كافي و وسايل ضروري براي تماس شخص آزمايش شونده با واقعيت.
دوـ داشتن حالت معتدل رواني كه بتواند از حافظه و تفكر و تجسيم و اختيار خود در تماس با واقعيت و ابراز آن، حداكثر استفاده را بنمايد.
عنصر سوم ـ قانون يا واقعيتي است كه اطلاع يافتن از رابطه شخص آزمايش شونده با آن،مطلوب آزمايش كننده ميباشد.
عنصر چهارم ـ هدف آزمايش است كه عبارت است از بدست آوردن آگاهي از رابطه و موقعيت آزمايش شونده با قانون يا واقعيت.
با نظر به عناصر آزمايش، حقيقتي كه بدست ميآوريم، اين است كه همواره واقعيات و قوانين با قطع نظر از چگونگي روابط انسانها با آنها وجود دارند. و براي بدست آوردن موقعيت و رابطه مردم با آنها، آزمايش به عنوان يك پديده ضروري در قلمرو حيات دخالت ميكند.
دو نوع آزمايش ديگر وجود دارد كه از نظر هدف و برخي ديگر از عناصر آزمايشهاي انسانها كه با يكديگر انجام ميدهند، متفاوت ميباشند:
نوع يكم ـ آزمايشهايي كه به وسيله دستگاههاي آزمايشي ناآگاه انجام ميگيرند. اين نوع آزمايشها براي تحصيل آگاهي به موقعيت انسانهاي ديگر در برابر واقعيتها نيست، بلكه هدف كشف واقعيات از آن دستگاهها است كه كمك به پيشرفت معرفتي بشري مينمايد.
البته مقصود ما از كشف واقعيات بمعناي فلسفي دقيق نيست، بلكه منظور ما بر نهادن ابعاد و چهرههاي واقعيتها است كه با مختصات خود دستگاه آزمايش نمودار ميگردند.
نوع دوم ـ آزمايش خداوندي است. در اين آزمايش هدف بدست آوردن آگاهي از واقعيات نميباشد، بلكه منظور باز شدن ابعاد و بهرهبرداري انسانها است در قلمرو واقعيات از قدرت و اختياري كه دارند.
اغلب متفكران الهيون معتقدند كه اين دنيا آزمايشگاهي است كه ابعاد و نيروهاي آدميان را به فعليت رسانيده آنها را در زنجير حوادث هستي ميگستراند و پس از مفارقت روح از بدن است كه نتايج آن فعليتها نمودار ميگردد و انسانها با شخصيتي تشكل يافته از آن نتايج رهسپار ابديت ميگردند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.